Zajęcia wokalne

Dołącz do zespołu Bella-Italia i ucz się języka śpiewając.

Czytaj więcej

Kuchnia włoska

Kuchnia włoska - palce lizać.
Ucz się języka gotując.

Czytaj więcej

Kursy kulinarne

Kuchnia śródziemnomorska ,którą sie stosuje we Włoszech staje się coraz popularniejsza w Polsce. Moda na zdrowe odżywianie przybliża Polaków do potraw śródziemnomorskich, które swoją lekkością i świeżym smakiem imponują wyszukanym gustom. Zdrowe odżywianie kojarzymy najczęściej ze zmuszaniem się do jedzenia potraw o smaku niepodobnym do znanych nam dań, do tego w małych porcjach. I tutaj możemy się mylić. Okazuje się, że wprowadzenie do naszego jadłospisu potraw śródziemnomorskich pozwoli nam delektować się sycącymi posiłkami i jednoczenie nie obciążyć żołądka ciężkostrawnymi tłuszczami. Co więcej, jedząc nietłusto, zapewnimy sobie zdrowie i świetną kondycję.

Według mistrza kuchni w restauracji il Gusto, pierwszym krokiem do przygotowania zdrowego posiłku jest zastąpienie niezdrowego tłuszczu oliwą z oliwek. Jest ona najzdrowszym ze znanych tłuszczy, jednocześnie zawiera witaminę E, która unieszkodliwia wolne rodniki. Oliwa z oliwek, najlepiej w odmianie extra virgin - z pierwszego tłoczenia - znakomicie zastąpi używane dotąd oleje, a także margarynę czy masło. Oliwa sprawdzi się jako dodatek do dań ciepłych i zimnych. Możemy wziąć przykład z Greków, którzy na śniadanie jedzą chrupiące pieczywo maczane właśnie w tym złocistym płynie.

Jeśli równie mocno co czas cenimy sobie wyszukany smak, wybierzmy się na obiad do śródziemnomorskiej restauracji, obfitującej w różnorodność lekkich i sycących potraw, które mają właściwą dla diety cechę - są zdrowe i pełne potrzebnych nam witamin. Popularne w krajach basenu Morza Śródziemnego makarony (pasty) zawierają obniżający poziom cholesterolu błonnik. Ich jedzenie chroni także przed chorobami nowotworowymi. Jedzenie makaronu nie jest tuczące, kiedy zrezygnujemy z tłustych sosów.

Kwintesencją kuchni śródziemnomorskiej są owoce morza. Krewetki, małże, homary, ostrygi są cennym źródłem potasu, fosforu, magnezu i cynku - pierwiastków niezbędnych do prawidłowej pracy układu nerwowego.

Jedną z najlepiej przyswajalnych postaci białka jest mięso ryb. Zawiera ono ważny budulec kości - wapń oraz mający wpływ na tarczycę jod. Ryby zawierają również wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, obniżające poziom ciśnienia tętniczego krwi.

Degustowanie wina do posiłku jest w kulturze śródziemnomorskiej tradycją. Wina czerwone, białe dobieramy do potraw w zależności od gustu. Na prozdrowotne właściwości wina wpływają polifenole, które działają przeciwzakrzepowo. Rozsądne spożywanie wina, szczególnie czerwonego, uchroni organizm przed chorobą wieńcową i miażdżycą

Kuchnia śródziemnomorska pomaga nam prowadzić zdrowy styl życia. Jednak, aby uczynić dietę skuteczną, powinniśmy przygotowywać posiłki oparte na kompozycji kilku potraw śródziemnomorskich, eliminując tym samym ciężkie i tłuste dania. Ważne jest także, aby spożywać śródziemnomorskie potrawy regularnie.

Źródło: il Gusto
Artykuł "Postaw na kuchnię śródziemnomorską", senior.pl.